Fysiotherapie bij Artrose en/of slijtage

Behandeling door Fysiotherapie Beuzenberg in Groningen en Peize

Artrose, in de volksmond ook wel gewrichtsslijtage genoemd, ontstaat doordat er meer gewrichtskraakbeen verloren gaat dan door het lichaam geproduceerd kan worden. Hierdoor verslechterd het kraakbeen. In sommige gevallen verdwijnt het zelfs helemaal.

Bij artrose vermindert ook de vloeistof in het gewricht. Deze vloeistof, bekend als synovium , is nodig om het gewricht soepel te laten draaien en om schokken te absorberen. Door slijtage van gewrichtskraakbeen en een vermindering van de schokabsorberende vloeistof in de gewrichten kunnen botten over elkaar schuren. Dit veroorzaakt vaak veel pijn!

Artrose komt voornamelijk voor in de gewrichten van de handen, knieën, schouders, nek en heupen. Soms begint dit al op jongen leeftijd, op oudere leeftijd is dit al ‘normaler’: boven de zestig jaar is gebleken dat iedereen aan een röntgenologisch waarneembare mate van artrose lijdt.

• Stijfheid na lang rust. Met name s’ morgens
  • Algehele stijfheid in een gewricht
  • Bewegingsbeperkingen in een gewricht
  • Pijn bij belasten, in rust neemt dit af
  • Tijdens het bewegen kan er een krakend geluid aanwezig zijn (crepetaties)
  • Gewricht kan dikker zijn door een ontstekingsreactie
  • Veranderde stand van een gewricht
  • Ouderdom
  • Opgelopen letsel
  • Overbelasting, bijvoorbeeld door dagelijkse werkzaamheden
  • Genetisch bepaald
  • Zonder duidelijke oorzaak
Artrose wordt gediagnosticeerd door middel van een röntgenfoto. Dit wordt echter niet altijd gedaan. Artrose is namelijk goed te herkennen aan het klachtenpatroon.

Ook is het zo dat wat aan artrose wordt gezien op een röntgenfoto niet per se evenredig is aan de klachten. Hiermee bedoelen we dat wanneer op een röntgenfoto forse artrose wordt gezien, dit geen klachten hoeft te geven. Andersom is ook mogelijk: beginnende artrose op een röntgenfoto met zeer forse klachten.

Advies en behandeling

Blijf bewegen! Gewrichten waarin slijtage aanwezig is worden vaak stijf en verliezen mobiliteit. Om dit tegen te gaan is het belangrijk te blijven bewegen op geleiden van de pijn. Activiteiten die veel kracht kosten en die pijn provoceren kunt u beter niet doen. Bij Fysiotherapie Beuzenberg in Groningen en Peize kunnen we u optimaal begeleiden bij artrose klachten.

Sinds 2018 worden er 12 behandelingen vanuit de basisverzekering vergoedt bij knie artrose en heup artrose. Maak nu een afspraak in Groningen of Peize om een diagnose te laten stellen of een behandeltraject te starten!