Duimbasis artrose

De duim is het meest gebruikte onderdeel van de hand. Duimbasis artrose (ook wel duimbasisslijtage genoemd) is daarom de meest voorkomende vorm van slijtage aan een gewricht in de hand. Als u pijn krijgt door slijtage, merkt u dat vaak bij iedere beweging. Bijvoorbeeld bij het openen van potten of het omdraaien van een sleutel. De duimbasis en de duimmuis kunnen pijnlijk worden, en de pijn wordt heviger wanneer u de duim intensief gebruikt. Ook kan er krachtverlies optreden, waardoor u dingen uit uw handen laat vallen. Duimbasis artrose komt veel voor: ongeveer één op de drie vrouwen boven de 40 jaar heeft in het duimbasisgewricht afwijkingen op een röntgenfoto. Vaak wordt gezegd dat u ‘er maar mee moet leren leven’. Duimbasis artrose kan echter goed worden behandeld!

Het duimbasisgewricht wordt gevormd door het eerste middenhandsbotje (os metacarpale I) en een botje van de handwortel (os trapezium). Het duimbasisgewricht is niet erg stabiel. Als de banden die de botjes verbinden wat slapper worden, past het gewricht niet meer mooi en kan slijtage optreden.

Wat zijn de symptomen bij duimbasis artrose

Klachten die typerend zijn voor artrose in de duim zijn:

• pijn
  • krachtsverlies
  • verstijving van het gewricht (een verminderde grijpfunctie en een verminderde pincetgreep)
  • zwellingen
  • vervorming van het gewricht

De diagnose wordt gesteld op basis van uw verhaal (de anamnese) en lichamelijk onderzoek door een handtherapeut. Met röntgenfoto’s van de hand kan de diagnose bevestigd worden.

Behandeling bij duimbasis artrose

Een spalk voorkomt overbelasting van het gewricht en kan leiden tot afname van de pijnklachten.

onze handtherapeuten kunnen daarnaast een programma aanbieden waarin aandacht wordt besteed aan ergotherapeutische adviezen zoals omgaan met de klachten tijdens dagelijkse activiteiten en tips voor ontzien van aangedane gewrichten, en gerichte oefeningen ter versterking van handspieren en in standhouden van mobiliteit. Een dergelijk programma kan gunstige effecten hebben op pijn, beperkingen in functioneren en knijpkracht.

Als dit geen uitkomst biedt kan een injectie met corticosteroïden of een operatie overwogen worden