TFCC letsel

(triangulair fibrocartilage complex)

Het TFCC is een ingewikkeld bandsysteem dat het uiteinde van het spaakbeen en de ellepijp ter hoogte van de pols met elkaar verbindt en stabiliseert. Tevens werkt het als een stootkussen en vangt het krachten op tussen het uiteinde van de ellepijp en de polsbotjes, vergelijkbaar met de meniscus in de knie.

Letsels van het TFCC kunnen veroorzaakt worden door slijtage door een te lange ellepijp of door een ongeval. Bij ongeveer 15% van de polsbreuken ontstaat ook een letsel van het TFCC, soms met afbreken van een klein stukje bot van de ellepijp. Slijtage van het TFCC treedt in de loop van het leven bij nagenoeg iedereen op. Rond het 30e levensjaar kunnen de eerste tekenen van slijtage al gevonden worden en bij de 50-plussers wordt bij 50% van alle mensen een scheur in het TFCC gevonden. Deze, aan de leeftijd gerelateerde, slijtage geeft meestal geen klachten, maar kan de beoordeling van pijnklachten aan deze zijde van de pols lastiger maken.

Wat zijn de symptomen bij een TFCC letsel?

Bij een TFCC scheur kunt u last hebben van:

• Pijn en zwelling aan de pinkzijde van de pols en onderarm.
  • Een gevoel van instabiliteit.
  • Toename van pijn bij draaibewegingen en krachtsinspanning.
  • Verminderde kracht bij draaibewegingen.

De diagnose wordt gesteld op basis van uw verhaal (de anamnese) en lichamelijk onderzoek door een handtherapeut. Een TFCC letsel is goed te diagnosticeren o.b.v. uw verhaal en lichamelijk onderzoek. Een MRI-scan is helaas lang niet altijd betrouwbaar omdat het om een kleine, complexe structuur gaat; vaak lijkt op een MRI het TFCC intact te zijn, terwijl er toch scheuren in kunnen zitten. Daarom word er bij aanhoudende klachten na handtherapie een arthroscopie (kijkoperatie) van de pols uitgevoerd om te onderzoeken of er inderdaad scheuren in het TFCC zitten.

Behandeling bij TFCC letsel

Stabiele TFCC letsels, veroorzaakt door een ongeval, kunnen in het acute stadium behandeld worden met een bovenarms gips gedurende vier tot zes weken. Hierna volgt een periode van handtherapie gedurende twee tot drie maanden om de pols soepeler en sterker te maken. Bij veel centrale scheuren in het TFCC verdwijnen uiteindelijk de klachten. De pijn van degeneratieve letsels kunnen ook verminderen met spalktherapie, NSAID’s (zoals ibuprofen en diclofenac) en corticosteroïden injecties.
Wanneer bovenstaande geen uitkomst biedt kan operatief ingrijpen overwogen worden.