Heup impingement

Een impingement betekend inklemming. Bij een heup impingement raakt een bindweefselring of het heupkraakbeen ingeklemd tussen de heupkop en de heupkom. Dit heeft pijn in de heup tot gevolg. Het ontstaan van een heup impingement komt meestal door een afwijkende vorm van de heupkop of heupkom. Hierdoor passen de kop en de kom niet goed meer in elkaar. Als gevolg hiervan kan het kraakbeen en de bindweefselring ingeklemd raken. De standsafwijking van het heupgewricht geeft op zichzelf geen klachten. Echter, als deze standsafwijking beschadigingen aan het kraakbeen of aan de bindweefselring veroorzaakt, dan kunnen klachten ontstaan. Deze beschadigingen kunnen ontstaan doordat heupkop en de heupkom door de standsafwijking veelvuldig en onder grote krachten op elkaar komen.

De afwijkende vorm van het gewricht is meestal aangeboren. Ook kan een afwijking van het heupgewricht na een gebroken heup ontstaan.
De klachten ontstaan meestal als gevolg van het herhaaldelijk belasten in de heup in extreme situaties. Deze extreme situaties zien we voornamelijk tijdens sportactiviteiten waarbij de heup veelvuldig geroteerd wordt en er veel kracht geleverd moet worden zoals voetbal, hockey, golfen of rugby.

Wat zijn de symptomen bij heup impingement

• Pijn in de heupregio (de meeste patiënten hebben pijn aan de voorkant van hun heup)
  • Pijn voelt als een diepe pijn in de heup waar je niet goed bij kan
  • De heup kan bij bewegen klikken
  • Het buigen en draaien van de heup tegelijk doet pijn en kan vaak minder ver dan de andere kant
  • Sporten geeft meer pijn dan niet sporten
  • De pijn verdwijnt na enkele dagen maar komt terug bij meer bewegen

De diagnose wordt gesteld op basis van uw verhaal (de anamnese) en lichamelijk onderzoek door een van onze fysiotherapeuten. Soms is het nodig om u door te sturen naar het ziekenhuis voor een röntgenfoto. Een röntgenfoto geeft een goed beeld van de beschadigingen van het heupbot en/of de heupkom.

Behandeling bij heup impingement

In eerste instantie is het van belang dat de belasting op de heup verminderd wordt door het activiteiten patroon aan te passen.
Daarnaast kan er gekeken worden of het mogelijk is om de beperking in de beweeglijkheid van de heup te compenseren door gebieden rondom de heup te mobiliseren. Hierbij hoort ook het trainen van bepaalde spiergroepen die de functie van de heup te beschermen.

Als het activiteitenpatroon niet aangepast kan worden of de conservatieve behandeling geen klachtenvermindering geeft, dan kan een operatie overwogen worden