De gescheurde schouderpees

De gescheurde schouderpees wordt ook wel ‘rotator cuff ruptuur’ genoemd. Dit letsel kan de functie van je schouder ernstig beperken.
Je kunt je pees scheuren door een trauma. Bijvoorbeeld tijdens een val. Maar boven de 60 jaar kunnen peesscheuren ook spontaan ontstaan.
De behandeling van de gescheurde schouderpees kan per geval verschillen. Soms is een snelle operatie gewenst maar een afwachtend beleid kan ook de voorkeur hebben.
Beide methoden kunnen goede vooruitzichten hebben.

Wat zijn de symptomen bij een gescheurde schouderpees?

• Pijn bij het optillen van de arm
  • Verminderde kracht in de arm
  • Bewegingsbeperking in de schouder
  • Vaak nachtelijke pijn

Hoe wordt de diagnose ‘gescheurde schouderpees’ gesteld?

De diagnose ‘gescheurde schouderpees’ kan soms bij het lichamelijk onderzoek al gesteld worden. De arm kan niet in de lucht worden gehouden nadat deze door de onderzoeker omhoog is gebracht. Deze test wordt de drop arm test genoemd.

Met behulp van echografisch onderzoek zijn peesscheuren goed in beeld te brengen.
Fysiotherapie Beuzenberg in Groningen en Peize beschikt over een modern echografiesysteem voor schouderdiagnostiek.

Behandeling bij een gescheurde schouderpees

Bij de behandeling een gescheurde schouderpees kan worden gekozen voor een operatie óf een conservatieve behandeling met fysiotherapie.
Fysiotherapie Beuzenberg in Groningen en Peize ziet veel patiënten met schouderpeesletsel. De meerderheid kan zonder operatie weer op goed dagelijks niveau terugkeren.