Heup artrose

Artrose is een aandoening waarbij het kraakbeen in kwaliteit achteruitgaat. Het heupgewricht verbindt het bot van het bovenbeen met het bot van het bekken. Op de uiteinden van de botten zit een laagje kraakbeen. Dat kraakbeen is heel glad, zodat uw heup gemakkelijk kan buigen, draaien of strekken. Bij artrose wordt dit kraakbeen dunner en zachter. Veel mensen noemen het ook wel “slijtage” van de heup.

Hoe artrose komt is niet precies bekend. We weten wel dat het vaker voorkomt:

• bij mensen vanaf 45 jaar
  • bij vrouwen
  • bij mensen met overgewicht
  • in beroepen waarbij de gewrichten sterk worden belast
  • als artrose veel in de familie voorkomt

Wat zijn de symptomen bij heup artrose

• Pijn in de liesregio
  • De beweeglijkheid van de heup is beperkt in meerdere richtingen
  • Ochtendstijfheid
  • Bewegen kan geeft vaak verlichting

De diagnose wordt gesteld op basis van uw verhaal (de anamnese) en lichamelijk onderzoek door een van onze fysiotherapeuten. Vaak is een röntgenfoto niet nodig.

Behandeling bij heup artrose

Beschadiging van het kraakbeen is niet meer terug te draaien. De behandeling is er vooral op gericht om de klachten te reduceren. Hierbij is het vooral belangrijk in beweging te blijven zonder de heup te overbelasten. Fysiotherapie en manuele therapie hebben zich beiden bewezen effectief te zijn in de behandeling van heupartrose.

Sinds 2018 worden er bij heup- of knieartrose 12 behandelingen vergoedt vanuit de basisverzekering

Wanneer beide behandelvormen geen verbetering meer geven, kan operatief ingrijpen overwogen worden. Bij ernstig toenemende klachten kan er een heupprothese geplaatst worden.