Knie artrose

Wanneer het kraakbeenweefsel in de knie beschadigd raakt en in kwaliteit afneemt, spreken we over slijtage van de knie. Een versleten knie is beginnende artrose in de knie, door tijdig te starten met de fysio behandeling van de klachten aan de versleten knie, kan verergering vaak worden voorkomen of afgeremd.

Slijtage aan de knie kan verschillende oorzaken hebben. Veroudering, overgewicht of sporten waarbij er veel gesprongen wordt zijn vaak gehoorde oorzaken. De relatie tussen een versleten knie en uw leeftijd is het natuurlijke verouderingsproces van kraakbeenweefsel. Het kraakbeen wordt dunner. Daarnaast kunnen oorzaken als een ongeluk, een beroep waarbij u veel moet staan, een reumatische aandoening, een operatie aan de meniscus of een afwijkende stand van de knie tot een versleten knie leiden.

Wat zijn de symptomen bij een knie artrose

• Stijfheid in de knie
  • Zwelling rondom de knie
  • Bewegingsbeperking bij het strekken of buigen van de knie
  • Pijn in de knie
  • Ochtendstijfheid

De diagnose wordt gesteld op basis van uw verhaal (de anamnese) en lichamelijk onderzoek door een van onze fysiotherapeuten. Vaak is een röntgenfoto niet nodig.

Behandeling bij een knie artrose

Beschadiging van het kraakbeen is niet meer terug te draaien. De behandeling is er vooral op gericht om de klachten te reduceren. Hierbij is het vooral belangrijk in beweging te blijven zonder de knie te overbelasten. Fysiotherapie en manuele therapie hebben zich beiden bewezen effectief te zijn in de behandeling van heupartrose.

Sinds 2018 worden er bij heup- of knieartrose 12 behandelingen vergoedt vanuit de basisverzekering

Wanneer beide behandelvormen geen verbetering meer geven, kan operatief ingrijpen overwogen worden. Bij ernstig toenemende klachten kan er een knieprothese geplaatst worden.