Subacromiaal pijnsyndroom (SAPS).

Het subacromiaal pijnsyndroom (SAPS) is bij volwassenen één van de meest voorkomende oorzaken van pijn in de schouder. Vooral bij het heffen van de arm is de pijn voelbaar. Later blijft de schouder ook in rust pijnlijk. De pijn komt voort uit een veroudering, overbelasting of beschadiging van de pezen (rotator cuff) rondom de schouder. Dit kan leiden tot een ontsteking van de slijmbeurs. Dit is een met vocht gevuld ‘kussentje’ tussen een pees en een bot. In het verleden was de gedachte dat de klachten altijd werden veroorzaakt door de beklemming van de slijmbeurs. Daarom heette het vroeger ‘inklemming’ of ‘impingement syndroom’. Inmiddels is bekend dat de klachten veel meer oorzaken kunnen hebben. De term subacromiaal pijnsyndroom, afgekort SAPS, geeft dit beter weer.

Wat zijn de symptomen bij SAPS

De klachten bestaan uit pijn die u ’s nachts uit de slaap kan houden en die verergert bij bewegen (met name heffen en reiken) van de arm. Draaien van de arm in zijwaarts geheven stand geeft pijn (painful arc). Vaak is er uitstraling naar de nek, de bovenarm, de elleboog of de hand en zijn er tintelingen in de hand. Bovenhoofdse werkzaamheden verergeren de klachten. De pijn wordt met name ervaren in de bovenarm.

Hoe wordt de diagnose ‘SAPS gesteld?

Op grond van de anamnese en het lichamelijk onderzoek kan de diagnose gesteld worden. In onze praktijklocaties in Groningen en Peize hebben we de mogelijkheid om aanvullend een echografisch onderzoek te verrichten. Met de echo kunnen we de pezen en slijmbeurs in de schouder goed beoordelen op schade, ontstekingen en kalkafzettingen.

Behandeling bij SAPS

Bij onze praktijken in Groningen en Peize zien we veel mensen met SAPS klachten.
Afhankelijk van het klachtenbeeld en de conditie van de pezen bestaat de behandeling vaak uit shockwavetherapie, mobilisatietechnieken, oefentherapie en massagetechnieken.