Hielspoor

Wat is een hielspoor? Een hielspoor is een verkalking onder de hiel, bij de aanhechting van de pees die naar de voorvoet loopt. Hielspoor hoeft geen klachten te geven, maar kan bij overbelasting wel een ontsteking in de peesplaat veroorzaken. Deze ontsteking geeft een hevige, aanhoudende pijn onder de voet, bij de hiel.

Ongeveer 30 tot 75% van de Nederlanders heeft hielspoor, maar lang niet iedereen merkt dat. Slechts 10% krijgt pijnklachten. Vooral bij hardlopers komt deze blessure regelmatig voor. Mensen onder de 45 jaar hebben nauwelijks last van hielspoor. Kinderen kunnen wel last hebben van hielspoorachtige verschijnselen, maar dit wordt dan onder de ziekte van Sever geschaard. Deze aandoening gaat meestal vanzelf weer over bij aanpassing van de belasting van de voet.

Factoren die het risico op hielspoor vergroten zijn onder andere; overbelasting door sporten, slecht schoeisel, overgewicht en veel en lang staan. Ook een verkorte kuitspier, platvoeten of holle voeten, weinig dempend vetweefsel onder de hiel (met name bij ouderen) of een stijve voetzool kunnen hielspoor in de hand werken.

Wat zijn de symptomen bij een hielspoor

• Pijn aan de binnenzijde en onderkant van de hiel
  • Lopen op blote voeten is geeft pijn
  • Pijn is het ergst bij de eerste paar stappen na rust
  • Pijn neemt af naarmate je een aantal stappen gezet hebt
  • Lopen met zachte schoenen geeft verlichting

De diagnose wordt gesteld op basis van uw verhaal (de anamnese) en lichamelijk onderzoek door een van onze fysiotherapeuten. Middels echografisch onderzoek kunnen we ook direct wat zeggen over de locatie en de ernst van de blessure.

Behandeling bij een hielspoor

Binnen onze praktijk in Groningen en Peize kunnen we middels echografie de ernst van de blessure in beeld brengen.

Een hielspoor is goed te behandelen. Shockwave therapie en EPTE therapie blijken uit onderzoek erg effectieve behandelingen bij hielspoorklachten. De Shockwave en EPTE behandelingen activeren het zelfherstel van het lichaam. Vaak zijn na een paar behandelingen uw klachten verholpen. Naast de shockwave therapie en EPTE therapie nemen we een oefenprogramma door om de peesplaat weer sterker en belastbaarder te maken.