Tenniselleboog

De tenniselleboog wordt gekenmerkt door pijn aan de buitenzijde van de elleboog/onderarm. Het wordt veroorzaakt door een overbelasting van de pezen/spieren die van de elleboog naar de pols lopen. De tenniselleboog wordt veroorzaakt door een herhaalde aanspanning  van de onderarmspieren. Dit kan uiteraard door veelvuldig tennis spelen veroorzaakt worden, maar ook door andere langdurige belasting van de arm, zoals klussen, schilderen, snoeien in de tuin, beeldschermwerk, frequent gebruik van bepaalde gereedschappen (schroevendraaiers etc.) of huishoudelijk werk.

Een tenniselleboog kan vanzelf over gaan. De duur van de klachten kan echter aanzienlijk zijn. Schattingen over de gemiddelde duur variëren van negen maanden tot twee jaar. Fysiotherapie in de vorm van shockwave therapie of EPTE therapie kan erg effectief zijn bij tenniselleboogklachten.

Wat zijn de symptomen bij een tenniselleboog

• pijn aan de buitenkant van uw elleboog
  • pijn net boven de elleboog
  • uitstraling van de pijn naar uw onderarm en pols
  • pijn als u op de buitenkant van de elleboog drukt
  • pijn als u iets wil oppakken met uw handrug omhoog
  • pijn bij knijpen of een doekje uitwringen

Hoe wordt de diagnose tenniselleboog gesteld?

Onze fysiotherapeuten kunnen met een aantal eenvoudige testen de diagnose stellen.
Aanvullend doen we ook een echografisch onderzoek om een goed beeld te krijgen van de conditie van de aangedane pees.

Behandeling bij een tenniselleboog in Groningen en Peize

Bij onze praktijken in Groningen en Peize zien we veel mensen met tenniselleboogklachten.
Afhankelijk van het klachtenbeeld en de conditie van de pezen bestaat de behandeling vaak uit shockwavetherapie, EPTE, mobilisatietechnieken, oefentherapie en massagetechnieken.