Patellofemoraal pijnsyndroom

Het patellofemoraal pijnsyndroom (PFPS) is een term die gebruikt wordt om de pijnklachten te omschrijven die ontstaan door het verkeerd bewegen van het patellofemoraal (knieschijf – knie) gewricht.

Normaal gesproken ligt de knieschijf in het midden van het kniegewricht, zodat de krachten op de knieschijf gelijk zijn verdeeld. Wanneer men last heeft van het patellofemoraal pijnsyndroom is er een afwijkende stand van de knieschijf (patella) ten opzichte van het dijbeen (femur). Deze afwijkende stand zorgt voor een grotere belasting op het kniegewricht tijdens het bewegen. Deze grotere belasting kan resulteren in pijn en weefselschade van de structuren van het patellofemoraal gewricht. Wanneer deze pijnklacht zich voordoet, spreekt men van het patellofemoraal pijnsyndroom.

Wat zijn de symptomen bij PFPS

• Pijn aan de voorzijde van de knie, rondom de knieschijf
  • Pijn neemt toe bij springen, hardlopen, traplopen of fietsen met hoge weerstand
  • Pijn kan uitstralen naar de knieholte
  • Drukpijn rondom de knieschijf

Aan de hand van een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek kan de diagnose gesteld worden. Er zijn bepaalde specifieke lichamelijke testen die de klachten kunnen uitlokken. Eventueel kan een echo de diagnose bevestigen of andere dingen uitsluiten.

Behandeling bij PFPS

Het patellofemoraal pijnsyndroom kan een vervelende en langdurige klacht zijn, maar heeft wel een goede prognose. De klachten kunnen snel verbeteren middels een oefenprogramma en hands-on technieken zoals massage en dry needling. Onze (sport)fysiotherapeuten kunnen u hiermee helpen.

Met het tapen van de knieschijf kunnen we ook de klachten verminderen en kan oefentherapie beter uitgevoerd worden.

Een analyse van de stand van de voeten en het looppatroon, en eventueel het gebruik van inlegzooltjes of ander schoeisel, kan daarnaast ook tot verbetering van de klachten leiden.