Trochanter major pijnsyndroom

Pijn aan de buitenkant van de heup die optreedt tijdens het lopen is een typisch verschijnsel van het trochanter major pijnsyndroom. De pijn wordt gevoeld rond de harde knobbel (trochanter major) die zich aan de buitenzijde van de heup bevindt. De aandoening wordt vooral gezien bij vrouwen van middelbare leeftijd en ouder.

Bij het trochanter major pijnsyndroom is er pijn rond de trochanter major. De pijn wordt veroorzaakt door beschadigde of geïrriteerde structuren die over of langs de trochanter major heen bewegen.
De klachten kunnen zowel geleidelijk als acuut ontstaan. Er kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen.
Zo kunnen er de peesstructuren van de aanhechtende spieren in kwaliteit verminderen of er kunnen zelfs kliene scheurtjes of verkalkingen in de pezen ontstaan.

Wat zijn de symptomen

• Pijn aan de buitenzijde van de heup
  • Gevoeligheid bij aanraking
  • Pijn bij extreem draaien, of naar binnen/buiten bewegen van de heup
  • Pijn bij heup bij beweging naar buiten tegen een weerstand
  • Atypische uitstralende pijn vanuit buitenzijde heup tot halverwege bovenbeen.

De diagnose wordt gesteld op basis van uw verhaal (de anamnese) en lichamelijk onderzoek door een van onze fysiotherapeuten. Met behulp van echografie kunnen we bij ons in de praktijk goed zien hoe het met de kwaliteit is van de pezen, spieren en slijmbeurs.

Behandeling bij het trochantor major pijnsyndroom

Wanneer relatieve rust en het ontlasten van het aangedane been de klachten niet verhelpt, kan fysiotherapie uitkomst bieden. Onze fysiotherapeuten kunnen uw klachten helpen middels shockwave, manuele therapie van uw rug, bekken en heup, triggerpoint behandeling of dry needling. Ook is oefentherapie gericht op het versterken van de heupspieren van groot belang.