Achillespeesblessure

De achillespees is een soort kabel die de kracht van de kuitspieren overbrengt op het hielbeen. Dit zorgt ervoor dat u kunt lopen. Tijdens het sporten kan overbelasting ontstaan: (kleine) beschadigingen in het peesweefsel. Ook het gebruik van verkeerde sportschoenen of een ongelukkige misstap kan de achillespees beschadigen. U voelt pijn in de aanhechting van de pees op de hiel, in de pees met het omringende weefsel of in de slijmbeurs in de diepte aan de voorzijde van de pees. Een achillespeesblessure ontstaat meestal niet acuut, maar geleidelijk.

Een achillespeesblessure komt veel voor in sporten waarbij veel explosieve- en sprongbewegingen voorkomen zoals hardlopen, basketbal en volleybal.

Wat zijn de symptomen bij een achillespeesblessure

• Pijn na langdurige inspanning, die na enige uren spontaan verdwijnt
  • Pijn bij de eerste stappen na een tijd stilgezeten te hebben.
  • Pijn neemt af naarmate je een aantal stappen gezet hebt
  • Lopen met schoenen met een (kleine) hak geeft verlichting
  • Druk vijf tot zeven centimeter boven het hielbeen

De diagnose wordt gesteld op basis van uw verhaal (de anamnese) en lichamelijk onderzoek door een van onze fysiotherapeuten. Middels echografisch onderzoek kunnen we ook direct wat zeggen over de locatie en de ernst van de blessure.

Behandeling bij een achillespeesblessure

Binnen onze praktijk in Groningen en Peize kunnen we middels echografie de ernst van de blessure in beeld brengen.

Een achillespeesblessure is goed te behandelen. Shockwave therapie blijkt uit onderzoek een erg effectieve behandeling bij achillespeesklachten. De Shockwave behandeling activeert het zelfherstel van het lichaam. Vaak zijn na een paar behandelingen uw klachten verholpen. Naast de shockwave therapie nemen we een oefenprogramma door om de achillespees weer sterker en belastbaarder te maken.